Category Navigation:
- ZOEK MOTORBANDEN
- ZOEK SCOOTERBANDEN
- ----------------------------
- Accu
-
Bagage
- Bagagespin / Bagagenet
- Beentassen
- Buddytassen / Bagagerollen
- Heuptassen
- Rugtassen / Rugzakken
-
Tanktassen
- Magneet tanktas
- Tankbase tanktas
-
Tanklock tanktas
- Aprilia
- BMW
- Ducati
- Honda
- Kawasaki
- KTM
- MV Agusta
- Suzuki
- Triumph
- Yamaha
-
ZOEK KOFFERREKKEN
- Aprilia
- BMW
- Ducati
- Honda
- Kawasaki
- Moto Guzzi
- Suzuki
- Triumph
- Yamaha
- Topkoffers
- Zijkoffers
- Zadeltassen
- Bandenreparatieset
- Binnenbanden
- Druppelladers
- Gereedschap
- GPS/Smartphonehouder
- Kuipruiten
- Motorbokken
- Motorhoezen
- Motorkleding
- Motorsloten
- Osco kettingsmeersyst
- Olie- en smeerprodukten
- Reinigen en poetsen
- Ride-on
- Valbeugels
- Verf, lak en primer
- Ventielen
- Verlichting
- Waterdichte artikelen
- Wiellagers
Hoe lang is de levensduur van een accu?
Vele faktoren hebben invloed op de levensduur van een accu, vooral goed onderhoud en de ladingstoestand zijn zeker in de winter bij hele lage temperaturen van groot belang.
Als je de motorfiets in de winter niet gebruikt is het van groot belang de accu regelmatig te laden zeg eens in de twee weken doch minimaal 1x per maand of sluit de accu aan een druppellader. Als je de motorfiets dagelijks gebruikt komt dit de levensduur ten goede. Als de accu te vaak word diepontladen word de levensduur en capaciteit steeds weer een beetje vermindert.
Voorkom Sulfatering, dit is het ophopen van loodsulfaat kristallen op de platen van de accu en word veroorzaakt door het tekort aan accuzuur en als de accu niet goed word opgeladen, als dit lange tijd niet gebeurd zal de accu niet meer opgeladen kunnen worden en zal de accu moeten worden vervangen.
Controle zuurniveau, het is belangrijk bij conventionele natte accu’s het zuurpeil regelmatig te controleren. Als de platen droog komen te staan zullen de platen corroderen en de accu stuk gaan.
Het verdampen van het water ontstaat door overlading en door verdamping door de tijd.
De moderne accu’s met AGM-Technologie hebben dit probleem niet en kunnen zeker 2x langer meegaan als de conventionele accu’s.
Het laden van een accu is het beste met 1/10 van de capaciteit dus als de accu een capaciteit heeft van 10 Ah, laden met 1 ampere gedurende 10 uur.
Indien een accu niet word gebruikt ontlaad deze tussen de 0,5 -1% per dag, als de buitentemperatuur hoog is zelfs nog meer.
Hoe controleer je globaal de laadtoestand van je accu?
Meet m.b.v. een digitale multimeter de onbelaste spanning op de accu, de accu mag minimaal 1 uur niet aan de lader hebben gestaan;
- 100% geladen s.g. 1.28 spanning 12,8v
- 75% geladen s.g. 1.21 spanning 12,4v
- 50% geladen s.g. 1.16 spanning 12,1v
- 25% geladen s.g. 1.12 spanning 11,9v
Meer..
Yuasa
U heeft nog geen artikelen in uw winkelwagen.